Zaručujú rýchle chudnutie bez hladovania. No poznáte aj vedľajšie účinky najpopulárnejších diét?

Bielkoviny sú v móde a proteíny ešte viac. Hoci ide o jedno a to isté, názov predáva. Z každej strany počúvate, že prospievajú rastu svalov, dobrému stavu kostí a vo forme proteínových nápojov vás zasýtia bez zbytočných kalórií z tukov a cukrov. A tak ochotne dáte prednosť modernému proteínovému jogurtu, tyčinke, alebo pudingu pred tým obyčajnými, z ktorých sa nielenže nechudne, ale dokonca priberá. Alebo je to všetko inak?

 

 

Vybrali ste si dočasné riešenie?

Dukanova, Atkinsonova, ketogénna, nízkosacharidová či skrátka proteinová. Tie najpopulárnejšie a najriskantnejšie diéty posledného desaťročia majú niečo spoločné. S drobnými rozdielmi fungujú všetky na princípe zvýšeného príjmu bielkovín na úkor sacharidov.

 

Áno, schudnete. Nie, nebudete pociťovať hlad, pretože bielkoviny majú pomerne vysokú sýtiacu schopnosť. Ale riskujete oveľa viac než obličky, srdce a jojo efekt, ktorý máte zaručený, keď sa vrátite k normálnej strave.

Dýchni na mňa!

Zvýšený príjem bielkovín spôsobuje často sucho v ústach a páchnuci dych. Podľa zástancov diét je to vraj len dočasné a má vás to motivovať k tomu, aby ste pili viac vody. Poctivý pitný režim vám neuškodí, ale nie vždy nepomôže. Problém je v mechanizme trávení bielkovín, ktoré spôsobuje zápach z úst.

Koledujete si o alergiu

Nadmerná konzumácia bielkovín telo vyčerpáva, a to doslova. K únave dochádza v dôsledku nedostatku vitamínov. Telo stráda, chýbajú mu najmä vitamíny skupiny B, céčko, zinok, meď a vápnik, čo sa skôr či neskôr odzrkadlí na oslabenej imunite a zvýšenej dráždivosti. Zloží vás každý vírus, ktorý prejde okolo a môžu u vás prepuknúť aj rôzne intolerancie či doteraz skryté alergie na potraviny.

Nemusíte sa cítiť ako balón

Samozrejme, telo je uspôsobené na trávenie bielkovín, ale nie v jednorazovo vysokom množstve a už vôbec nie v potravinách, kde nemajú čo robiť! Niekoho prepadnú kŕče v žalúdku, iného nafukuje, ďalšieho preháňa, čo vedie ešte ja k stratám vody a elektrolytov.

Ťažšie stráviteľné sú živočíšne bielkoviny z mäsa a mlieka, ľahšie z rastlinných zdrojov, no všetky v neúmernom množstve zaťažujú žalúdok, črevá, obličky a pečeň.