Lepší spánok, silnejšia imunita, nižší cholesterol, menej kíl aj vrások. Teda pokiaľ vám ovsené vločky nerobia zle.

Sú sladké, mastné, a predsa zdravé. Dokonca sa s nimi ľahšie chudne. Ráno z nich urobíte ľavou zadnou kašu, na obed nimi zahustíte polievku a na večeru z nich upečiete karbonátky. Jeden ovsený koláčik ku káve vybeháte cestou na poradu. Zdá sa, že ovsené vločky nemajú nijaké „ale“. A predsa sa jedno nájde. Netýka sa však zďaleka všetkých.

Dobré ráno, dobrú chuť

Za tradičnú ovsenú kašu môžeme poďakovať švajčiarskym horalom, ktorí si ju varili na raňajky. Ochutená len ovocím ich zasýtila a nabila energiou na celé dopoludnie.

O sto rokov neskôr oxfordskí vedci potvrdili, že vďaka „chudobným“ ovseným raňajkám budete ešte na obed „polosýti“ a postačí vám oveľa menšia porcia. Ovsené vločky majú nízky glykemický index a znižujú ho aj jedlám, do ktorých ich pridáte. Neskôr po nich vyhladnete, neprepadne vás vlčí hlad a váš zdravší život sa tým ešte len začína.

Vločky ako zdravé raňajky?

Zo srdca do brucha

Miska ovsených vločiek dodá telu dostatok minerálov, vitamínov skupiny B a vlákniny, ktorá sa postará o zníženie hladiny zlého cholesterolu v krvi. V čreve urýchli prechod potravy a nedovolí nebezpečným tukom vstrebať sa do organizmu.

Podľa viacerých výskumov majú význam už tri ovsené jedlá týždenne. Poďakuje sa vám srdce, cievy, ale aj brucho. Konzumácia ovsených vločiek totiž významne znižuje riziko inzulínovej rezistencie, ktorá sa podpisuje pod ukladanie ničivého tuku v oblasti pása.

Miska proti chrípke

Ovsené vločky obsahujú špecifický druh vlákniny, betaglukán. Možno vám to niečo hovorí v spojitosti s hlivou ustricovou a podporou imunity. Správne! Betaglukán v ovsených vločkách preukázateľne posilňuje obranyschopnosť organizmu, čo oceníte nielen v chrípkovej sezóne, ale aj v boji s herpesom či inými vírusmi. Nezabudnite však vločky poriadne zapiť vodou, prípadne bohato zaliať rastlinným mliekom, aby vláknina mohla  pracovať naplno. A dúfajte, že vašim črevným bunkám a dobrým baktériám nebude nič kaziť chuť.

Sladké a hladké sny

A nebojte sa dať si vločky aj na večeru. Obsahujú aminokyselinu tryptofán, ktorá sa podpisuje pod dobrý spánok a najmä pod jeho rýchly príchod. Už nijaké dlhé zaspávanie, ani zlá nálada a nezmyselné úzkostné stavy po prebudení. Dostatočný príjem tryptofánu podporí dobrú náladu, vitamíny skupiny B regeneráciu nervovej sústavy a ak si dáte zopár lyžíc ešte aj do kúpeľa a na tvár ako pleťovú masku, budete sa mladšie nielen cítiť, ale aj vyzerať.

Pravda o lepku

Koniec pochybnostiam! Ovos patrí k prirodzene lepkovým potravinám.  Ak ste celiatici, trpíte alergiou na lepok, alebo vám špeciálne testy diagnostikovali neznášanlivosť lepku – lepkovú intoleranciu, ovos pre vás nie je bezpečný. Hoci má lepku menej ako pšenica či špalda a v kontrolovanom množstve ho niektorí výživoví špecialisti odporúčajú aj celiatikom, keďže má veľa nespochybniteľných plusov. No problém je, že ešte aj pri spracovaní ovsa môže dochádzať ku kontaminácii lepkovými plodinami, čo obsah lepku zvyšuje. Našťastie, existujú aj výrobky, vrátane ovsených vločiek, ktoré sú bezlepkové. Musí to však na nich byť doslovne garantované výrobcom.