Platíte za kilá zápchou, vysokým tlakom či migrénou? Poradí vám výživová špecialistka Veronika Hanáková.

» Čo je najčastejší zdravotný problém, ktorý sa spája s kilami navyše?

Asi vysoký krvný tlak, o ktorom človek nevie, kým mu ho nezmeriame. Veľa žien hovorí, že má nízky tlak, no ak majú viac ako sto kíl, bola by to veľká náhoda. Keď pozrieme na hodnoty viscelárneho, teda útrobného tuku, je mi jasné, že tlak nemôžu mať nízky a hlava sa im môže točiť aj z vysokého tlaku. Alebo zápchy. Ľudia chodia na toaletu raz za dva – tri dni, a príde im to normálne. Ale to nie je zdravé! Alebo migrény, ktoré ženy „zdedili“ a nedôjde im, že to, čo zdedili, sú zlé stravovacie nároky, ktoré vedú k migrénam alebo k bolesti hlavy z podvýživy. Srdcovocievne ochorenia – vysoký krvný tlak, hladina cholesterolu a homocysteínu -, ľudia o nich ani netušia, až zrazu dostanú cievnu mozgovú príhodu alebo infarkt.

» Meriate hladinu homocysteínu?

Áno, homocysteín sa v krvi bežne nevyšetruje, hoci predpovedá problém oveľa skôr ako vysoká hladina cholesterolu. Ale je to drahšie a náročnejšie, preto sa to nerobí bežne.

» Ako dlho musí človek jesť zdravo, aby bol zdravší?

Vychádzajme z hodnoty viscelárneho, útrobného tuku. Päťdesiatročný človek by mal mať hodnotu viscelárneho tuku 5 – prvé číslo z veku. Ale keď má 21, nosí na sebe jedného „tukového“ človeka. Približne tri kilá podkožného tuku sú jedna vrstva útrobného tuku, potrebuje dať dole desať vrstiev, aby boli hodnoty tlaku a tukov v krvi v norme. Každé tri mesiace je badateľný pokles. Aj hmotnosti, aj zdravotných ukazovateľov.

» Ide to aj bez pohybu?

Po pätnástich rokoch trénerskej praxe to viem exaktne zodpovedať. Čo sa týka pomeru stravy a pohybu, tak keď to preháňate s fyzickou aktivitou ako fitneska s ukážkovým jedálničkom, výsledok je nulový. Tuku sa nezbavíte, straty sa zastavia. Nevyhnutná je rovnováha – 70 percent je dobrá strava, k tomu trikrát týždenne zdravý pohyb, alebo aj dvakrát, ale nech sa z toho stane zvyk. Nie týždeň áno, potom dva nie.

» Za ako dlho si zvykne človek na pohyb tak, že mu začne chýbať, ak ho nemá?

Ak vydržíte tri mesiace, ustálite sa – nájdete si vhodnú aktivitu, partnera, miesto… Veľa ľudí si zvolí tabatu, bootcamp, crossfit, lebo pri tom sa veľa spaľuje veľa kalórií. Ale to je to najhoršie! Tuk sa spaľuje pri aerobných aktivitách, teda pri stálom konštantnom prísune kyslíka – pri behu, svižnej chôdzi, bežkovaní, korčuľovaní, bicyklovaní…

» Ako dlho trvá, kým telo schudne všetko, čo má a kým „ozdravie“?

Stále je čo zlepšovať. Nebudete si držať konštantné tempo chudnutia – príde choroba, dovolenka, rozvod… Životné situácie prinášajú nové motivácie. Bežný život vás stláča a vy to kompenzujete. Stále je čo robiť a čo zlepšovať