Len ťažko nájdete taký výdatný, chutný, lacný a celoročne dostupný zdroj živín, ako sú práve domáce klíčky.

Potrebujete posilniť imunitu? Netrávi vám? Alebo chcete pre svoje telo urobiť niečo naozaj zdravé? Klíčkami nemáte čo pokaziť. Bez zbytočného preháňania sa jedná o superpotravinu, ktorej konzumácia posilňuje imunitu, zlepšuje stav črevného mikrobiómu, spomaľuje starnutie buniek, chráni telo pred oxidačným stresom a bráni rakovinovému bujneniu.

Vy ich ešte nejete?

V drobnom klíčku sa koncentrujú všetky fytolátky, čo následne obsahuje rastlina a jej plody. Už 25 gramov klíčkov dodá telu to, čo kilogram biozeleniny. Vitamíny, minerály, stopové prvky, balastné látky, enzýmy a esenciálne aminokyseliny dodáte telu v absolútne čistej nanajvýš využiteľnej forme. Kvalita bielkovín a vlákniny sa dokonca klíčením znásobuje, podobne ako sa zvyšuje nutričná hodnota jedál, ktoré klíčkami osviežite.

Najlepšie urobíte, ak nimi posypete zeleninový šalát, chlieb s nátierkou, cestoviny či pečené zemiaky.

Pre začiatočníkov a ženy

Ak s klíčkami začínate a obávate sa, či to zvládnete a či vám bude výsledok chutiť, skúste mungo. Po desiatich hodinách močenia ich dáte do klíčiacej misky, zakryjete ju, po dvanástich hodinách klíčky premyjete a po ďalších dvanástich môžete bezstarostne chrumkať. Klíčky mungo sú extrémne bohaté na vitamíny B1, B2, B3 a kyselinu listovú, čo ocenia najmä ženy s problémovou menštruáciou a túžbou po bábätku.

Na vysoký tlak a cholesterol

Alfa samci bez výnimky ocenia klíčky alfalfa. Pomáhajú znížiť hladinu zlého cholesterolu a krvného tlaku, pričom držia na uzde aj hladinu krvného cukru. Vysoký podiel bielkovín, vitamínu D a C ocení imunita. Aj trávenie sa zlepší a vďaka klíčkom sa do tela vstrebe menej škodlivín z nezdravých jedál. Áno, platí to aj o klobáse, ak k nej servírujete alfalfa po troch dňoch klíčenia.

Vrchol zdravého klíčenia

Klíčky brokolice sú nutrične najhodnotnejšie, no nemusia sa vám podariť na prvýkrát. Potrebujú správnu vlhkosť, teplotu a svetlo, aby nezačali plesnivieť. Po vychytaní chýb sa vám však odvďačia extra porciou provitamínu A a chlorofylu, množstva protizápalových a protirakovinových látok. Máte problémy so žalúdkom, alebo vám zistili pomnoženého helikobaktera? Potom je pre vás naklíčená brokolica tá pravá.