Kvalitné potraviny a domáca príprava jedla nie je nezmysel, hovorí z vlastných skúseností výživová špecialistka Veronika Hanáková.

» Sú ľudia, ktorí naozaj nemôžu schudnúť?

Myslí si, že áno. Mala som klienta, ktorý v prvej fáze schudol zo stovky asi štyri – päť kíl. Potom sme upravili stravu, začali sme cvičiť a on si väčší výdaj kompenzoval väčším príjmom… Doprial si. Prišli sme na to, že sa chodil stravovať do reštaurácii, kde je až desaťnásobne navýšený kalorický príjem oproti tomu, keď si to isté jedlo pripravíte doma kde viete, čo zjete.

» Desaťnásobne?

To, čo nevidíte, vám vie v jednej porcii urobiť stopäťdesiat až dvesto kalórií! Robila som so šéfkuchárom jedálniček pre športovcov. Nagramážovala som všetko presne, on to mal „len“ uvariť. No výsledok bol oveľa kalorickejší ako výpočty! Vraj by to „len“ uvarené nikto nezjedol. To, čo dáva jedlu chuť je tuk, soľ a cukor. Takže šéfkuchár to musel ochutiť – a vinou toho sme boli o päťsto kalórií denne inde! A to ani nehovorím o tom, keď sa varí či pečie vo veľkom. Je to o to menej kontrolované. Aj bežný chlieb má desaťnásobok odporúčaného denného množstva soli.

» Je teda chudnutie aj o kvalitných potravinách?

Presne. Kvalitné potraviny sú základ, ku ktorému sa Nutriadapt uchyľuje. Stačí, že sa v prvej fáze budete stravovať mimo domu a zaručene neschudnete tak rýchlo ako ten, kto si bude pripravovať jedlo doma. A tu je problém dnešnej rýchlej doby – každé rýchle jedlo je plné soli, konzervantov, cukru a zbytočných kalórií, ktoré sú však prázdne.

» Prázdne kalórie? Čo to znamená?

Vezmite si dospievajúcich chlapcov, ktorí zjedia kvantá jedla. Keď sú hladní, matky im radšej zastavia cestou domov pri nejakom fastfoode, akoby stále vyvárali. Ale neviem, či robia dobre. Na krátko ich fastfood zasýti, ale kým prídu domov, zase vyhladnú. Kvalitné potraviny a domáce jedlá z nich pripravené zasýtia človek na dlhšie a stačí aj menšia porcia. Toto sa snažíme učiť ľudí a to nejaký čas trvá. Stretávam sa s tým, že ľudia majú skôr citový vzťah k jedlu, majú ho radšej, ako by si zaslúžilo. Vezmite si Vianoce alebo Veľkú noc. S čím sa spájajú? S hojnosťou. Teda s množstvom jedla – musí byť všetko a musí toho byť veľa. Bez toho má veľa ľudí pocit, že neboli sviatky, strádali by. Jedlu sme pripísali všetky príjemné pocity – sme s rodinou, priateľmi, je nám dobre… Predstavte si, že vám zrazu niekto chce vziať jediné potešenie?!

» Je snáď nezdravé večerať s rodinou či priateľmi?

Ale kdeže! Užite si spoločnú večeru, ale so zdravšími potravinami alebo v zdravšej reštaurácii. Nedajte si černohorský rezeň, ale miso polievku a suši. Nerobte tú istú chybu, ako matky, ktoré z lásky zaraďujú deťom tie potraviny, ktoré majú rady ony. Lebo im nechutí natural ryža, tak ju dieťaťu nedajú. A keby im ju aj dali, tak s takou nechuťou, že by to deti naozaj nezjedli! Už niekde tu robíme zásadné chyby vo výžive. Keď dieťa nepozná chuť bieleho jogurtu, ale smotanového dezertu… Až ako dospelý človek pochopí, prečo má meniť návyky. Alebo chce schudnúť, alebo ho zdravie prinúti.