Dobrá správa! Cieľom zdravého chudnutia nie je prestať jesť všetky sladkosti, hovorí Katarína Chomová.

» Ktorá potravina je z hľadiska chudnutia najhoršia?

To je veľmi ťažké povedať, lebo ich je veľa, ale vo všeobecnosti je zlá každá potravina, v ktorej sa kombinuje množstvo sacharidov rôzneho druhu a nekvalitného tuku. Napadli mi tie lístkové dopekané drobnosti, ktoré tak všade rozvoniavajú a ešte aj dobre chutia. Sú energeticky výdatné, pridaná hodnota je nula a o päť minút ste hladnejší ako ste boli pred tým. Pritom cieľom zdravého chudnutia nie je eliminovať sladkú chuť na nulu a vôbec nejesť sladkosti, ale radšej si ich vyrobiť z kvalitných surovín doma. Už to je posun, a nemalý!

 

» Vymeníme cukor za med alebo za hnedý cukor, a sme v pohode?

To je malý krok na začiatku. Kvalitatívne však nestačí vymeniť horšie sladidlo za lepšie a nepracovať pri tom s objemom. Pri pečení je napríklad fajn sladiť zrelým banánom a nie cukrom a dokonca ani medom, ktorý je síce hodnotnejší, ale vysokými teplotami v ňom „zničíte“ väčšinu dobrého. Ak dáte rovnaké množstvo medu ako cukru, hoci med je sladší a stačilo by ho menej, veľmi si nepomôžete.

» Ako teda sladiť zdravšie?

Platí, že celkovo sladidlá by sa mali striedať, dlhodobo nepoužívať sladidlo jedného druhu, pričom vyberať si treba čo možno najprirodzenejšie druhy. Výborný je datľový, javorový a čakankový sirup, ktorý je ešte aj zdrojom prebiotickej vlákniny inulínu. Potom je dobrý aj brezový a kokosový cukor, ktoré sú omnoho sladšie ako biely cukor a teda ich potrebujete menej. Tu je veľký priestor na vzdelávanie.

» Biely cukor je zlý. Je niečo horšie?

Najhoršie sú glukózovo-fruktózové sirupy Obsahujú dve sladké zložky z ktorých každá sa inak metabolizuje a dostáva organizmus do náročnej situácie. Úvaha je na mieste aj z toho dôvodu, že biely cukor sa metabolizuje v tele bez zvyšku, pričom všetky „zdravšie“ sladidlá nejaký zvyšok zanechávajú a aj preto je ich potrebné prijímať menej a nie jedna k jednej s cukrom.

» Priberajú ľudia viac z cukru alebo z tuku?

Najhoršia je kombinácia sladkého a mastného, ale väčší problém je pre nás nadbytok sacharidov ako tukov. Samozrejme, aj tu ide o kvalitu a zdroj tukov. Je rozdiel, či jeme avokádo, orechy, oleje a semienka, alebo bravčovú masť. Ale rovnako jednoducho ako lístkové koláčiky sa dá kúpiť v obchode celoražná kocka a rastlinná nátierka a zelenina. Ľudia sa niekedy nezdravo rozhodujú len preto, že sú tak zvyknutý. Nezamyslia sa nad tým. Vybudovania zdravého stravovania je otázka vybudovania stereotypu.

 

 sledujeme, aby sme ho vedeli motivovať. A ide to!