Bojíte sa, že keď začnete chudnúť, budete hladovať? Omyl! Konečne začnete jesť, hovorí výživová špecialistka
Veronika Hanáková.

» Vyhľadajú odborníka najmä ľudia, ktorí už skúšali chudnúť, ale nepodarilo sa im to?

Je to tak päťdesiat na päťdesiat. Povedzme, že polovica nechce strácať čas márnymi pokusmi. Pritiahne ich k nám odbornosť, ktorá im dáva zmysel. Druhá časť sú klienti, ktorí sú zahltení informáciami o zdravom životnom štýle, ale nevedia, čo z toho je pravda, čo sa oplatí a čo je pre nich vhodné. Ocenia personalizovanosť, ktorú ponúkame. Skrátka chcú ušiť zdravý životný štýl na mieru.

» Ako sa šije zdravý životný štýl na mieru?

Základom je biochemický rozbor krvi, podrobná anamnéza, zdravotný stav, choroby, genetika a životný štýl. Keď to všetko prepojíme, dáva to človeku zmysel. Neposkytujeme jednorazový návod na chudnutie, klient nás zaujíma, po celý čas sme s ním a sme mu oporou. Pozorujeme ho, meriame každé dva týždne, rozprávame sa, upravujeme plán… Pripravíme ho na to, čo sa bude najbližšie dva týždne diať, čo môže očakávať, že sa zmení. Cíti, že to robíme kontrolovane a je preto disciplinovanejší.

» Chodia k vám častejšie ženy alebo muži?

Trend sú ešte stále ženy. Ale keď už je manželka úspešná, posiela aj manžela, ktorý sa vyslať nechá. Vidí totiž, že manželka sa normálne stravuje, že to nie je nič drastické, ani kozmické. Že sa dá nehladovať a chudnúť.

» Je hlad to, čoho sa ľudia na zdravom životnom štýle najviac boja?

Ľudia dnes nepriberajú preto, lebo sa prejedajú, ale preto, lebo jedia málo a prijímajú nedostatok kvalitných živín. Siahnu po maximálne dvoch väčších jedlách denne. Nestíhajú raňajkovať, lebo sa ponáhľajú s deťmi do školy. Nemajú čas na desiatu, lebo letia na míting. K prvému normálnemu jedlu sa dostávajú na obed. Potom riešia krúžky detí, domáce povinnosti a k jedlu sa dostanú až večer, keď deti uspia. Ľudia sa neboja hladovania, ale zmeny.

» Boja sa zmeny, že majú viac a častejšie jesť?

Presne tak. Zmeny, že nebudú stíhať jesť. Boja sa tiež náročnosti prípravy a času, ktorý im príprava jedla zaberie, keďže ho nemajú. Úlohou dobrého výživového špecialistu je nájsť pre klienta nielen vhodný jedálniček, ale aj rýchlu prvú pomoc – potravinu, ktorú môže mať pri sebe a okamžite si ju dať. Napríklad dvadsať mandlí na desiatu.

» To naozaj stačí?

Stačí to na naštartovanie a udržanie metabolizmu v spaľovacom móde. Dávame klientovi priechodné možnosti a nekomplikujeme mu život, lebo všetko komplikované zaváňa zlyhaním a človeka to odradí. Ale keď už začne a po dvoch týždňoch uvidí reálne výsledky – u nás je samozrejmá vizualizácia pomeru tuku, vnútorného tuku, svalovej hmoty a vody -, dve kilá rozdiel, je jasné, že ide správnym smerom. Ľuďom nestačia sľuby, potrebujú reálne výsledky a krátkodobé ciele, lebo tie sú dodržateľné.

» Princíp stravovania sa mení každé dva týždne?

Nie tak dramaticky, ale k drobným úpravám dochádza každé dva týždne. Na začiatku je organizmus väčšinou zanesený toxickými látkami a na to, aby črevo opäť dokázalo vstrebávať živiny, potrebuje vyčistiť. Klientom to kreslím, a oni to pochopia.

» Kedy ľudia najčastejšie zlyhávajú?

Snažím sa zmierniť prvotnú premotivovanosť, lebo tá je kontraproduktívna. Úplne stačí vynechať kávu, mlieko a mäso – človek vidí, že niečo zmenil a nie je to také drastické. Dva týždne sú prevažne na sacharidoch – majú dosť psychickej energie, pretože mozog má glukózu, svaly nestrácajú na sile, nedochádza k únave, pečeňový glykogén funguje a telo sa čistí, dostaví sa pravidelná stolica, vracajú sa chute… Po dvoch týždňoch uvidíme, či môžeme pridať aj živočíšne bielkoviny, alebo ešte nie. Po detoxikačnej fáze nasleduje redukčná, potom dovyživovacia, fixačná… Stále klienta sledujeme, aby sme ho vedeli motivovať. A ide to!