Bojíte sa, že keď začnete chudnúť, budete hladovať? Omyl! Konečne začnete jesť, hovorí výživová špecialistka
Veronika Hanáková.

» V čom robia diabetici najväčšiu stravovaciu chybu?

Rozhodne v nepravidelnosti. Štandardný problém je, že nemajú návyky, nejedia pravidelne, nepijú dostatočne, nerozkladajú živiny správne počas dňa… Mnoho diabetikov nemá správne inštrukcie – jedia veľa sacharidov, veľa ovocia, veľa príloh sacharidovej povahy – zemiakov aj ryže.

 

» Kedysi na to boli diabetologické sestry. Dnes nemá diabetikom kto poradiť?

Dnes často edukácia skončí pri tom, že pacient s diabetom dostane od lekára letáčik, kde sú nejaké informácie, ale nie sú komplexné. Ak človek nechápe princíp, ťažko ho bude dodržiavať. Navyše, veľa ľudí si to zjednodušuje a spolieha sa na to, že dostanú liek, užijú ho a môžu jesť to, čo chcú. Je to jednoduchšie ako namáhavo upravovať a meniť životný štýl.

 

» Čo znamená dodržiavať pitný režim a pravidelne jesť?

Odporúčanie je tri až štyri deci na desať kilogramov telesnej hmotnosti. Platí to o vode, okrajovo možno o bylinkovom čaji. Pravidelnosť prísunu energie je individuálna, ale dá sa povedať, že diabetik ju potrebuje každé dve až tri hodiny. V preklade ide o tri väčšie jedlá a dve medzijedlá denne.

 

» No niektoré zmeny sa oplatia. Dá sa úpravou stravy zbaviť cukrovky?

Je to individuálne, ale ak hovoríme o diabete druhého typu, tak áno. Úpravou stravy a pohybom. U diabetikov je veľmi podstatný, pretože cukor, ktorý nevieme zmetabolizovať, potrebujeme niekde odbúrať – a to ide len pohybom. Čo sa týka diabetikov prvého typu, ich stav je nezvratný, ich telo nedokáže tvoriť inzulín bez ohľadu nato, čo budú jesť a ako sa budú hýbať. Samozrejme, treba si dať záležať na stravovacom režime, musia si počítať sacharidové jednotky, mať informácie o glykemickom indexe a vedieť správne pracovať s glykemickou náložou. U väčšiny diabetikov druhého typu stačí, keď sa nastavia životný štýl, začnú dodržiavať pitný režim, pravidelne prijímať stravu, zaradia pohybovú aktivitu, a zaberie to.

 

 

» Všeobecne dnes ľudia jedia veľa bielkovín a málo sacharidov. No ak diabetici majú problém so sacharidmi, čo majú jesť?

Vyváženú stravu. Základ by mala tvoriť zelenina, kvalitné obilniny v kombinácii s chudými druhmi mäsa, rybami, strukovinami a vajcami. Áno, je teraz moderné jesť proteíny, veľa proteínov a žiadne sacharidy, ale tak trochu zabúdame na to, že sacharidy aj funkčne potrebujeme. Mozgové tkanivo nedokáže využiť iné zdroje energie, len sacharidy. Každý výživový smer je fajn, pokiaľ sa správne aplikuje. Aj bezsacharidové formy sú aplikovateľné, ale nie u každého. Treba zvážiť individuálne nastavenie.

 

» Ak individuálne nastavenie ignorujem, môžem si bezsacharidovým stravovaním ohroziť zdravie?

Prvotný dôsledok experimentovania s rôznymi diétnymi postupmi je poškodenie správnej metabolickej funkcie, teda spomalenie metabolizmu. Čím viac skúseností, ktoré nevedú k správnej funkčnosti a regulácii hmotnosti, telo má, tým je vyššia pravdepodobnosť ukladania tukov v brušnej dutine, čo súvisí s rozvojom srdcovocievnych ochorení, diabetu a problémov s pečeňou.