Neexistuje pomalý a rýchly metabolizmus. A predsa niekomu spáli rezeň aj o pol noci a iný priberá aj zo vzduchu. Tak ako to s tým metabolizmom naozaj je a čo preň môžete urobiť?

Ak si do vyhľadávača zadáte heslo „metabolizmus“, za necelých štyridsať sekúnd máte pred očami viac než milión a pol odkazov. A stále pribúdajú. Tak ako kilá tuku na vašom tele, pokiaľ uveríte tým nesprávnym.

Pod pojmom metabolizmus sa neukrýva nič iné, ako súbor chemických reakcií, ktoré v tele neustále prebiehajú. Neustále, teda bez ohľadu na to, či práve niečo robíte, alebo „len“ ležíte, sedíte či nebodaj spíte. Vaše telo aj v čase zdanlivej nečinnosti predsa funguje – srdce vám bije, mozog triedi zážitky, pľúca dýchajú, kostná dreň tvorí krvinky… No a na to potrebuje energiu a látky, ktoré získava zo stravy. No nielen z tej. Vaše telo je príliš inteligentné a samoľúbe na to, aby bolo závislé len od toho, čo zjete a vypijete. A tu sa dostávame k prvému kameňu úrazu.

Aký rýchly je pomalý metabolizmus?

Výraz pomalý metabolizmus sa udomácnil v ušiach verejnosti v minulom storočí. Nie je síce odborne správny, je však výstižný. Nikde nenájdete rýchlosť spaľovania zdravého metabolizmu, ani tabuľku vypovedajúcu o tom, ako rýchlo spaľuje pomalý metabolizmus. (Nájdete však iste veľa „zaručených“ receptov, ako ho zrýchliť…) Pravda je, že vaše telo potrebuje určitý objem energie na vlastné fungovanie – hovorí sa tomu aj bazálny metabolizmus. Vyjadruje objem energie, ktorý ak telu dodáte, zabezpečíte jeho chod. No nie je jedno, či mu tu energiu dodáte naraz, alebo postupne. A tu kdesi zrejme vznikol pojem pomalý metabolizmus, pretože každý organizmus sa vysporiada s prívalom energie po svojom.

Je to ľahké, ale nie jednoduché

Väčšina z nás keby jedla raz denne porciu vo veľkosti a výdatnosti piatich bežných jedál, telo by jednu pätinu spracovalo na okamžitý úžitok a zvyšok by si uložilo do brucha, zadku a stehien „na horšie časy“. Zatiaľ čo keby ste to isté množstvo jedla zjedli postupne v piatich porciách, telo by každú spracovalo bez potreby tvorenia tukových zásob. A predsa sú jedinci, ktorí zjedia päťkrát denne porciu vo veľkosti piatich bežných jedál a nepriberú. Tú sú tí s „rýchlym“ metabolizmom. Teda tí, čo im „viacej“ páli.

Ľudia, ktorých telo je nastavené na rýchle otáčky – čo mu dajú, to minie, lebo vie, že dostane zase. Väčšinou majú rozvinuté nejaké svaly, a tie potrebujú na svoj chod oveľa viacej energie ako tukové vankúše. Mnohí sa zdravo hýbu. A zdravo jedia a pijú, teda príjmu rádovo toľko energie, koľko ich telo potrebuje.

Alebo sú ešte mladí a vo vývoji. Či majú šťastnú genetickú výbavu, vďaka ktorej priberú menej z milovaných kysnutých buchiet, ako z poctivého vyprážaného rezňa, ktorý im ešte aj nechutí. Nemajú za sebou ťažké obdobia a viac či menej radikálnych diét – teda ich telo nie je vystresované a neukladá energetické zásoby do tuku v strachu o to, kedy zase nastane obdobie hladu. No a v neposlednom rade asi netrpia skrytou metabolickou poruchou, o ktorej netušia, ale ktorá ich stojí kilá.

Ide to, ale...

Ešteže sa toto všetko dá odborne obsiahnuť, vyšetriť a nastaviť tak, aby to v tele fungovalo. Zdravé a spokojné telo nemá prečo veľa vážiť. Aj vášmu metabolizmu to dokáže páliť tak, že budete jesť a nebudete priberať. Bez ohľadu na vek, no s ohľadom na vašu osobitosť, osobitosť vašej rodiny i práce. A vôbec sa pri dosahovaní svojich štíhlych cieľov nemusíte denne potiť hodiny na bežeckej dráhe, ani sa pchať od rána do večera len listovým šalátom a brokolicou. Metabolická diagnostika a individuálne nastavenie stravovania špecialistami na výživu stoja za to.