Ľuďom v strave nechýbajú bielkoviny, ale niečo úplne iné, tvrdí o proteínovej dezinformácii výživová špecialistka Veronika Hanáková.

» Prečo sú bielkoviny a populárne proteínové diéty také nebezpečné?

Primárne bielkoviny črevo zanášajú, pretože obsahujú veľa sírovodíku, metánu, čpavku a histamínu. Keď sa na to pozriem ako biochemik, tak sacharidy metabolizujú rýchlo a netoxicky, zatiaľ čo metabolizmus bielkovín je pre organizmus najdlhší a je toxický. V skutočnosti sa deje to, že keď to ľudia preháňajú s bielkovinami, zaťažujú si nielen obličky, ale najmä lymfatický systém. Tráviaci trakt nestíha vylučovať splodiny a zrazu vás začne nafukovať už po všetkom, pretože črevo je také zanesené, že to telo nezvláda. Veľmi časté sú bolesti hlavy, ale aj onkologické problémy, ku ktorým prispieva nadmerná konzumácia bielkovín. Každý z nás má zárodky nejakých problémov v génoch. Nevhodnou stravou a životným štýlom ich buď podporíme, alebo utlmíme. A práve vyvážená nízkobielkovinová strava chorobám bráni prepuknúť.

» Všetci by sme mali byť vegetariáni?

To určite nie, ale mali by sme prijímať viac rastlinných bielkovín ako tých živočíšnych. Mäso šesťkrát do týždňa a medzi tým proteínový tvaroh, puding či proteínové tyčinky nie je zdravé. Proteínová dezinformácia vládne svetu a my ju chceme vyvrátiť. Čo z môjho pohľadu v strave ľuďom chýba nie sú bielkoviny, ale vláknina. To je to, čo vás výborne zasýti, čistí to tráviaci systém, nastoľuje zásaditosť vnútorného prostredia a má to minimum kalórií. Čiže dáte s večer konjakové cestoviny alebo chia puding a ste sýty, pričom organizmus nezaťažíte toxickými látkami z metabolizmu.

» Sacharidy na večeru? To naozaj?

Nie je sacharid, ako sacharid. Dali sme si za úlohu vzdelávať ľudí v tom, čo sú sacharidy jednoduché a čo zložené. Ktoré sú nebezpečné, podporujú dráždivosť pankreasu, nábeh na diabetes a ktoré môžete konzumovať „na kilá“ a mozog, pečeň a svaly sa vám za to len poďakujú.

» Ktoré sú tie lepšie sacharidy?

Z vlákninových sacharidov budete mať veľa energie a nulovú záťaž organizmu. Ak zemiak, tak zo šupkou, lebo v šupe je vláknina, ktorú bežne vyhadzujeme. Zemiaky bez šupky sú sacharidová bomba, podobne ako ryža bez obalu. Ak ryžu, tak radšej basmati hnedú, ktorá sa nevarí dlhšie ako bežná biela. Výborná je quinoa či špaldové cestoviny namiesto semolínových, ktoré ešte aj prevaríte a zvýšite tým ich glykemický index. Vďaka týmto drobnostiam rodina v stravovaní nepocíti rozdiel, a predsa bude jesť zdravšie. Stačí, že halušky do perkeltu urobíte zo špaldovej múky, nedáte tam kilo smotany a do segedínu dáte namiesto knedle cícerové placky so syrom, namiesto bravčového mäsa morčacie…

» Takže človek môže jesť v podstate všetko a bude chudnúť?

Áno, lebo len tak sa dá životný štýl nielen prijať, ale aj dlhodobo udržať.