Nemáte sa kam ponáhľať! Podľa Veroniky Hanákovej je horšie rýchlo schudnúť dvadsať kíl, ako ich pribrať.

» Prečo ľudia nechudnú, aj keď nejedia?

Ľudia sa podvyživujú. Extrémne si znížia kalorický príjem, telo to dlhodobo nevydrží a dostane sa do bodu, že sa chudnutie zastaví. Metabolizmus prirodzene spomaľuje, lebo sa prispôsobuje podmienkam, až dochádza k tomu, že človek priberá doslova aj z vody či z pohľadu na čokoládu. Hladina stresového hormónu kortizolu je vysoká a telo si uloží aj to málo, čo mu dáte. Keby malo byť horšie.

» Čo vtedy robíte?

Snažíme sa nastaviť človeka na jeho bazálny metabolizmus – to je objem energie, ktorú telo potrebuje na svoj bežný chod – , minimálna fyziologická potreba trávenia, dýchania a vylučovania. Každý pohyb, fyzická práca či psychicky náročná práca potrebu kalórií zvyšujú. No skúste človeku povedať, že konzumuje 800 kalórií  a nechudne, no mal by jesť denne 1 600 kalórií, aby chudol. Toto je asi najťažšia úloha, ktorú denno-denne zdolávame. Musíme dať telu signál, že si nemusí nič ukladať, lebo dostane to, čo potrebuje a môže chudnúť. Lebo človek ak stagnuje na váhe, stráca motiváciu.

» Ako rýchlo je zdravé chudnúť?

Je to veľmi individuálne. Mala som klienta, ktorý mal 250 kilogramov. Každý by očakával, že keď má z čoho chudnúť, pôjde to rýchlo. Ale telo má svoj vlastný rytmus chudnutia. On schudol prvý týždeň tri kilá a druhý týždeň kilo nabral. Nedá sa povedať, že u väčších ľudí to ide rýchlejšie, lebo telo je veľmi inteligentné a má sa rado. Schudnúť rýchlo dvadsať kíl je pre zdravotný stav horšie ako dvadsať kíl pribrať. Hormóny sa zrazu nevedia nastaviť, nevedia sa dávkovať a v organizme nastávajú rôzne poruchy. Optimum chudnutia, ak chcete zhodiť od desať do pätnásť kíl, je pol kila tuku týždenne. Keď ide kilo, je to výborné, ale pol kila je zdravé a dlhodobo udržateľné. Na začiatku to môže byť rýchlejšie, lebo telo sa detoxikuje a stráca mnoštvo odpadových látok.