Priberáme aj preto, lebo nesprávne a málo pijeme, tvrdí Katarína Chomová.

» Koľko by sme mali denne vypiť?

Odporúčanie je tri až štyri deci na desať kilogramov telesnej hmotnosti. Platí to však o vode, okrajovo možno o bylinkovom čaji. Ostatné nápoje sa nepočítajú, nepatria do zdravého pitného režimu.

» Ani káva?

Sú ľudia, ktorí si dajú jednu kávu denne a po dvoch týždňoch bez nej zistia, že im nechýba. Potom sú väčší kávičkári, a tam je úspech zredukovať množstvo káv z desiatich denne na dve. Alternatívou je zelená káva, ktorá chutí ako káva, je káva a zrýchľuje metabolizmus lipidov. Najväčší problém bežnej kávy je, že väčšina populácie má nedostatočný pitný režim a keď k tomu pijú kávu, ktorú treba kompenzovať vodou, nemajú zabezpečenú dostatočnú hydratáciu.

» To je pitný režim naozaj až taký problém?

Nie sme zvyknutí piť vodu. Fungujeme na čajoch, sýtených a ochutených nápojoch – a ešte aj tých pijeme objemovo málo – a to je problém.

» Sóda versus voda s citrónom. Čo je zdravšie?

Bublinky nie. Citrón má zásadité vlastnosti a CO2 kyslé. Kyslé prostredie nechceme v organizme podporovať, lebo v kyslom prostredí je problém so vstrebávaním živín, aj tekutín samotných. CO2 je koncový produkt metabolizmu, telo sa ho chce a potrebuje prirodzene zbaviť. Keď mu ho neprirodzene dávame naspäť, metabolizmus zaťažujeme.

» Radšej minerálky ako sódu?

Minerálky sú fajn, treba ich striedať a dať pozor na obsah sodíka. Sme zvyknutí veľa soliť a prijímame veľa soli v strave, pretože sa zase jedná o zvýrazňovač chute. Keby sme soliť prestali, zistili by sme, že paradajka soľ nepotrebuje, lebo je prirodzene slaná. Naozaj! Očistený chuťový pohárik po dvojtýždňovom detoxe úplne inak vníma chute. Dá sa úplne inak pracovať aj so skladbou jedálneho lístka. Veľa potravín zrazu chutí inak, to je skvelý začiatok. Ak vám jedlo nechutí, nedokážete na ňom existovať dlhodobo.

» A krátkodobá zmena nestačí? Nie je lepšie chvíľu žiť zdravšie, ako nič?

Vo všeobecnosti je dôležitý dostatočný a pravidelný prísun energie, dostatočný pitný režim a pravidelná pohybová aktivita k tomu, aby sme robili prevenciu civilizačných chorôb a dosiahli určitú kondíciu, zdravý stav, ktorý je dlhodobo udržateľný. Krátkodobá zmena nič dobré organizmu neprinesie. Ak sa vrátite k „starému životu“ dostaví sa jo-jo efekt, a to je rizikové s ohľadom na funkciu hormonálnych pochodov, ktoré sa ladia dlhšie. Preto nemá až taký význam meniť v životnom štýle všetko a hneď, ale radšej po troškách a pomaly zlepšovať životný štýl k lepšiemu.